Documentation et liens utiles

Vous trouverez ci-dessous des documents et des liens utiles à une demande d’évaluation éthique au Comité d’éthique de la recherche pour les projets étudiants impliquant des êtres humains de la Faculté des sciences humaines de l’UQAM (CERPÉ FSH).

Recherches sur Internet et utilisation des outils numériques

Veuillez noter que les articles sont présentés en ordre de parution. 

CASCIO, M. Ariel & Éric Racine, «Person-oriented research ethics: integrating relational and everyday ethics in research», in Accountability in Research, 25:3, 170-197, 2018.

GOLDER, Susan Pamela, Ahmed, Shahd, Norman, Gill et al. (2017), «Attitudes Toward the Ethics of Research Using Social Media : A Systematic Review». JOURNAL OF MEDICAL INTERNET RESEARCH. e195.

WILLIAMS, Matthew, Peter BURNAP and Luke SLOAN, «Ethics in social media research : where are we now?» News Articles, National Center for Research Methods, 2017.

BRITISH PSYCHOLOGICAL SOCIETY (2017). Ethics Guidelines for Internet-mediated Research. INF206/04.2017. Leicester : Author. Available from : https://www.scu.edu.au/media/scueduau/research/documents/hrec/Ethics-guide-for-internet-related-research-20136c8b.pdf

BENDER, Jacqueline Lorene, Alaina B. CYR, Luk ARBUCKLE and Lorraine E. FERRIS, «Ethics and Privacy Implications of Using the Internet and Social Media to Recruit Participants for Health Research : A Privacy-by-Design Framework for Online Recruitment», Journal of Medical Internet Research, 2017, vol. 19, iss. 4

BUCHANAN, Elizabeth A. & Michael ZIMMER, «Internet Research Ethics», Stanford Encyclopedia of Philosophy, First published Fri Jun 22, 2012; substantive revision Wed Aug 24, 2016.

BENINGER, Kelsey, «Social Media Users’ Views on the Ethics of Social Media Research», in The SAGE Handbook of Social Media Research Methods, Ch. 5, SAGE Publications Ltd, 2016.

MAYR, Philipp and Katrin WELLER, «Think Before You Collect : Setting Up a Data Collection Approach for Social Media Studies», in The SAGE Handbook of Social Media Research Methods, Ch. 8, SAGE Publications Ltd, 2016.

SLOAN, Luke and Anabel QUAN-HAASE, «A Retrospective on State of the Art Social Media Research Methods : Ethical Decisions, Big-small Data Rivalries and the Spectre of the 6Vs», in The SAGE Handbook of Social Media Research Methods, Ch. 39, SAGE Publications Ltd, 2016.

«Using social media for social research : An introduction», Social Media Research Group, May 2016.

TOWNSEND, Leanne and Claire WALLACE, «Social Media Research : A Guide to Ethics», The University of Aberdeen, non daté.

ESS, Charles et. al., «Internet Research Ethics : New Contexts, New Challenges – New (Re)solutions?», Roundtable presented at Internet Research 16 : The 16th Annual Meeting of the Association od Internet Researchers. Phoenix, AZ, USA : AoIR. 2015.

Jacqueline G. & Michele Jacobsen, «Internet research ethics and the policy gap for ethical practice in online research settings», in Canadian Journal of Higher Education, vo. 44, no. 1, 2014, p. 22-37.

WELLER, Katrin and Katharina KINDER-KURLANDA, , «’I love thinking about ethics!’ Perspectives on ethics in social media research», Paper presented at Internet Research 15 : The 15th Annual Meeting of the Association of Internet Researchers. Daegu, Korea : AoIR. 2014

BOYD, D. and K. CRAWFORD, «Critical Questions for Big Data. Provocations for a Cultural, technological, and Scholarly Phenomenon», Information, Communication & Society, Vol 15, 2012 – Issue 5 : A decade in Internet time : the dynamics of the Internet and society.

MARKHAM, Annette and Elizabeth BUCHANAN, «Ethical Decision-Making and Internet Research: Recommendations from the AOIR Ethics Committee», Approved by the Ethics Working Committee, 08/2012. Endorsed by the AOIR Executive Committee, 09/2012.

ZIMMER, Michael, «‘But the data is already public‘ : on the ethics of research on Facebook», Ethics and Information Technology, December 2010, Volume 12, Issue 4, pp. 313-325.

Dans les médias

LAURENT, Annabelle, «Sur Gmail, vos mails ne sont pas lus que par Google», Usbek & Rica, 03/07/2018.

ROY, Jean-Hugues, «Deux poids, deux mesures (Opinion Données de Facebook)», La Presse, 25 mars 2018.

LAZARUS, David, «Facebook says you ‘own’ all the data you post. Not even close, say privacy experts», latimes.com, 19 mars 2018

Les recherches impliquant les profils en ligne de personnes décédées

WILLIS, Erin, and Patrick FERRUCCI, «Mourning and Grief on Facebook: An Examination of Motivations for Interacting With the Deceased», OMEGA—Journal of Death and Dying, 2017, Vol. 76(2) 122–140

CAHEN, Murielle, «Identité numérique après le décès», récupéré le 24 septembre 2018.

BRUBAKER, Jed R, Gillian R. HAYES, and Paul DOURISH, «Beyond the Grave: Facebook as a Site for the Expansion of Death and Mourning», The Information Society, 29: 152–163, 2013.

BRUBAKER, Jed R, and Gillian R. HAYES, «“We will never forget you [online]”: An Empirical Investigation of Post-mortem MySpace Comments», Department of Informatics, Donald Bren School of Information & Computer Sciences, University of California, Irvine, Proceedings of the CSCW 2011

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Recherches menées à l'extérieur du Canada

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